Post on 22 listopad 2018

 „Zwolnij tempo. Zrób sobie cyfrowy detoks”

 

1

Plakat

 

          20 listopada w gabinecie pani psycholog odbyła się debata nt. Internetu i jego zagrożeń oraz zachęcenie do wzięcia udziału w wyzwaniu „offline challenge”.
W spotkaniu uczestniczyło 6 najmłodszych wychowanków: Alek, Daria, Jola, Kinga, Krzyś i Przemek, pani psycholog i wychowawca, U. Degucis.

I. Przed debatą wszyscy zostali zapoznani z obowiązującymi zasadami:

  • zaprezentowanie swojego zdania, swoich doświadczeń, pomysłów,
  • nie ocenianiu siebie nawzajem,
  • nie przerywaniu sobie,
  • obowiązującej wysokiej kulturze dyskutowania.

II. Na wstępie uczestnicy wyjaśniali  lub poznali znaczenie słów:

  • scrollować
  • apki
  • lajk
  • influencerzy

Nieznajomość dotyczyła  influencerów, czyli sieciowych autorytetów, którzy „…umiejętnie budują wokół siebie grupę lojalnych odbiorców, z którymi łączą ich wspólne zainteresowania”.

III. Następnie przeszłyśmy do pytań:

  • Czy ktoś jest nam bliższy niż nasz smartfon?
    (Ile razy zdarzyło ci się nie usłyszeć lub nie odpowiedzieć na pytanie, np. mamie, bo „byłeś” w Internecie?)
  • Wiesz, co jest najcenniejszą rzeczą, którą posiadasz?
  • Z jakich aplikacji najczęściej korzystasz?
  • Ile godzin dziennie scrollujesz newsy w ulubionych apkach?
  • Ile lajków zostawiasz każdego dnia znajomym lub influencerom?
  • Jak często wpadasz w ciąg automatycznego odtwarzania filmów na YouTube?
  • A jak często poświęcasz swoją uwagę nowym, ciekawym i rozwijającym rzeczom, które dzieją się offline?

Wychowankowie udzielali odpowiedzi, którym uważnie wsłuchiwała się pani psycholog.

IV. Kolejnym punktem dyskusji było zarysowanie problemu nadużywania Internetu. Kiedy można uznać, że zaczyna się problem Jak go rozpoznać?

 

Przedstawiłyśmy i omówiłyśmy  3 przykłady:

  1. gdy tracimy kontrolę nad czasem spędzanym online. Czyli na przykład korzystamy z sieci coraz dłużej i bezmyślnie, a po kilku godzinach orientujemy się, że szukaliśmy tylko jakiejś informacji do zadania domowego,
  2. gdy korzystanie z sieci negatywnie wpływa na inne obszary naszego życia, np. zamiast spać „siedzimy” w Internecie (czujemy się coraz bardziej niewyspani, a nasze oceny w szkole są coraz gorsze) lub gdy rezygnujemy ze spotkań ze znajomymi.
  3. gdy rezygnujemy z pasji i zainteresowań, a czas spędzamy głównie przed ekranem.

 

V. Na zakończenie podjęłyśmy temat:

  • Czy warto podjąć wezwanie offline challenge i odłączyć się od sieci
    na 48 h.
  • Po co? Dlaczego warto podjąć to wezwanie?
    Przed nim jednak należy bezwzględnie spełnić warunek:

O tym, że nie będzie Cię w sieci poinformuj znajomych! Określ czas (ile godzin)!

  • Jakie mogą być alternatywy na czas bez Internetu?

VI. Ostatnim punktem było podsumowanie. Każdy uczestnik miał 1 minutkę na wypowiedzenie swojej opinii.

Pojawiły się takie wypowiedzi jak:

- „Zajęcia uświadomiły mi, że czas w Internecie mogę przeznaczyć na coś innego”.

-„Dowiedziałam się o sobie, że dużo korzystam z Internetu”.

Wychowankowie w większości zdecydowali, że spróbują podjąć „offline challenge” i odłączyć się od sieci na 48 godzin.

Zajęcia pomogły uświadomić sobie wychowankom jak istotnym problemem jest nadużywanie Internetu i ile czasu dziennie w nim spędzają. Podjęcie wyzwania „offline challenge” może im pomóc w przeznaczeniu tego czasu, zgodnie
z wypowiedziami, na przeczytanie ciekawej książki, spędzenie czasu
z przyjaciółmi, czy uprawianie sportu.
Planowane jest kolejne spotkanie o tematyce nadużywania Internetu i jego zagrożeniach, tym razem dla starszych mieszkańców bursy.

 

psycholog, Agnieszka Abramiuk

wychowawca, Ula Degucis